OKT italie interview van te voren met Carla Quint - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Noeki Klein - WaarBenJij.nu OKT italie interview van te voren met Carla Quint - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Noeki Klein - WaarBenJij.nu

OKT italie interview van te voren met Carla Quint

Door: Krant!

Blijf op de hoogte en volg Noeki

09 Juni 2004 | Nederland, Amsterdam

Quint en Klein wacht beulswerk in Imperia

ZEIST (ANP) - Na ontelbare trainingsuren en een handvol oefentoernooien gaan de waterpolovrouwen volgende week in Imperia op jacht naar een Olympisch startbewijs. In de Italiaanse badplaats gaan tien landen te water voor vier tickets. Vier landen zijn al zeker van deelname in Athene: Australië, Verenigde Staten en Kazachstan als continentale kampioenen, Griekenland als organisator.

"In Imperia wordt het no mercy. Bijten, beuken, schoppen en slaan. Alles draait om het resultaat. We moeten met de billen bloot en kunnen ons niet langer verschuilen."
Carla Quint kijkt in het trainingskamp in Zeist verlekkerd vooruit. Ze geniet van de wedstrijden waarin het om de knikkers gaat. "Wij gaan in Imperia ons startbewijs ophalen", zegt Noeki Klein met veel bravoure. "We hebben er recht op, behoren weer tot de wereldtop."

Quint en Klein zijn de midvoors in de vrouwenploeg. Centraal voor het doel van de vijand moeten ze beulswerk verrichten. Twee tegenstanders liggen constant te sjorren en trekken. "Een centimeter vrijheid is er niet bij'', weet Quint. ,,Er liggen er altijd twee in mijn nek. Scoren wordt steeds moeilijker voor een midvoor. We fungeren vaker als bliksemafleider om ruimte te scheppen voor de schutters uit de tweede lijn."

Grote roerganger

Quint is international sinds 1991. Na honderden interlands en nog meer doelpunten is de speelster van Polar Bears met haar 31 jaar de grote roerganger in de jonge selectie. Klein (20) wordt haar opvolgster. De speelster van LZ 1886 ruikt aan het grote werk.
Sinds september maakt ze deel uit van de nationale selectie. Ze kwam in beeld door blessures van Quint en pakte haar kans. "Noeki is niet bang, laat zich niet snel intimideren", weet bondscoach Paul Metz. "Dat is belangrijk voor een midvoor."

Beide speelsters koesteren 'De Droom': Olympisch eremetaal. Beiden werden in september fullprof tegen een hongerloontje. Quint nam een jaar verlof als hoofdagente, Klein onderbrak haar studie aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Amsterdam. "Ik wil naar de Spelen", zegt Klein. "Ik was van plan mijn studie af te ronden en me dan te richten op Peking 2008. In een gesprek met Metz proefde ik dat ik misschien in aanmerking kom voor Athene. Die kans wil ik niet voorbij laten gaan."

Grootste tegenvaller ooit

Quint was er vier jaar geleden al bij in Sydney. Daar zou de vrouwenploeg het Olympisch goud ophalen. Na een geldverslindende voorbereiding werd Sydney de grootste tegenvaller ooit in het nationale waterpolo. De vrouwen grepen naast alle medailles (vierde) en huilden een zwembad vol. Quint nam afscheid maar keerde een jaar later op verzoek van Metz terug. "Ik heb het gevoel dat ik nog iets moet afmaken. Dat mijn loopbaan nog niet af is."

Met haar rentree inspireerde ze haar hartsvriendin Karin Kuipers eveneens tot een terugkeer. "Met Karin erbij is de ploeg in de juiste balans", vindt Quint. Kuipers is de Dennis Bergkamp in het vrouwenpolo. Een schutter uit de tweede lijn met overzicht, die ploeggenotes met ragfijne passes vrij voor het doel kan leggen. Daarvan wil Quint profiteren. "Wij verstaan elkaar blindelings", weet Quint. "Zij weet precies hoe ik de bal moet hebben om gevaarlijk te kunnen worden."

Progressie

Quint geniet in de jonge ploeg. "Dit is een hecht team van jonge honden die er alles voor over hebben om te slagen. Ze pikken alles snel op, maken veel progressie." Noeki Klein kwam sinds september vier kilo aan. Geen vet, maar spierkracht. "Mijn tong hing de eerste weken op mijn schoenen. Ik was niet gewend twintig uur per week in het water te liggen."

Beiden kijken reikhalzend uit naar de missie in Imperia. En met een schuin oog over het Olympisch kwalificatietoernooi naar Athene. "Dat wordt mijn laatste kunstje. Ik word oud", verzucht Quint. "Mijn eerste, hoop ik", prevelt Klein. Zo ver zijn ze nog niet. Eerst moeten ze het startbewijs verdienen.

(18 februari 2004)

  • 09 Juni 2004 - 11:29

    Noeki Klein:

    Hey mensen,

    Na het niet halen van de Olympische spelen,is het nu even akelig stil rond het nationale waterpolo! Ff rust kan geen kwaad,hoewel het wel super gaaf zou zijn natuurlijk! Ik dacht dat het wel leuk zou zijn als ik de aankomende 4 jaar (arg!) een dagboekje bij hou, opweg naar Beijing 2008, hopen we dan maar! Hierin kunnen jullie me een beetje volgen...waar ik heen ga en wat ik zo'n beetje meemaak!
    Maar genoeg daarover, as weekend is het Borculo weekend, en zoals jullie allemaal wel verwachten wordt dat weer een groot feest!
    Ik zal zo snel mogelijk foto's proberen te plaatsen!

    Groetjes Noeki

  • 09 Juni 2004 - 19:57

    Jacob Van Welzen:

    Ziet er leuk uit lieverd.....

    LOVE YOU KUS

  • 10 Juni 2004 - 11:08

    Hi:

    Leuk man, wel goed bijhouden dan he, kijk uit naar de foto's van Borculo! Veel plezier daar!!
    groetjes

  • 11 Juni 2004 - 11:50

    Loret:

    Hee noek veel plezier in borculo! spreek je kus lor

  • 11 Juni 2004 - 11:58

    Noek:

    En jij dan Lor, ga je niet mee?
    Je gaat vast iets missen, haha!Volgend jaar beter he!!
    Kus

  • 25 September 2004 - 12:34

    Noeki:

    Beste mensen,

    Het is weer zover: de leuke,maar vermoeiende toernooien zijn weer voorbij en het echte seizoen gaat weer van start... Ik ben benieuwd wat we er dit jaar van gaan maken?? Eerste 4 van Nerland? Ik hoop het! We gaan er in ieder geval voor knokken en hopen ook dit jaar weer op veel steun en aanmoedigingen tijdens onze wedstrijden. onze eerste wedstrijd vindt plaats op 9 oktober in het 5mei-bad om 7 uur, BE THERE!!

    Verder is het de bedoeling dat ik jullie via deze site een beetje op de hoogte ga houden over hoe het gaat bij het Nederlands team. 4 oktober gaan detrainingen weer van start en trainen we elke ma, di en don van 8 tot 12 uur.
    Ons eerste tripje is van 6-12 december naar Hongarij. IN maart is het de bedoeling dat we ons gaan kwalificeren voor het WK juli 2005

    Ik hou jullie op de hoogte,

    Groetjes Noeki

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noeki

Sinds 28 sept speel ik bij de waterpolo Club: Natio Sabadell in Spanje. Dit is de nr 1 van Spanje. Het doel hier is om verder te komen dan de 2e ronde in de champions cup! Ik heb hier voorlopg een contract van 1 jaar.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1363
Totaal aantal bezoekers 154153

Voorgaande reizen:

28 September 2008 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: